Аналітична довідка щодо впровадження проекту "Захисти себе від ВІЛ" в Межирічківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів

  
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Межирічківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Вул. Чкалова, 5А, с. Межирічка Голованівського району, Кіровоградської області, 26510, тел.(05252) 43-0-40,
e-mail: miroshnichencoelena@gmail.com,  код за ЄДРПОУ 32932878
від__________________ №_____________

Аналітична довідка
щодо впровадження проекту "Захисти себе від ВІЛ" в Межирічківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів
1.     Сокорчук Лариса В’ячеславівна
2.     Аналіз діяльності за попередній навчальний рік
У 2014-2015 навчальному році робота школи була спрямована на виконання завдань Указів Президента України «Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні», «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» від 30.09.2010 № 926/2010, Законів України «Про освіту» (зі змінами), «Про загальну середню освіту» (зі змінами), «Про мови…», положень Національної доктрини розвитку освіти, інших чинних законодавчих і нормативних-правових документів у галузі загальної середньої освіти.
Згідно з річним планом роботи школи, з метою підвищення професійної майстерності вчителів, розвитку їх творчої ініціативи, переосмислення змісту, форм та методів своєї роботи в світі нових вимог педагогічної та психологічної науки, з метою підвищення якості навчання педагогічний колектив працював над методичною проблемою «Індивідуалізація та диференціація навчання як засіб орієнтації на особистість учня».
На початку навчального року була створена методична рада школи. До її складу  ввійшли: заступник директора з НВР Мирошниченко О.В..; голови МО Лавренюк Т.В., Мельник В.Ф., ДобрянськаТ.В.,Кравець Т.Д. , Гошуляк О.В.На засіданнях методичної ради школи розглядалися такі питання:
- аналіз роботи шкільного колективу за минулий рік;
- підготовка до участі в ІІ етапі Всукраїнських олімпіад;
- підведення підсумків першого та другого етапів Всеукраїнських олімпіад з базових дисциплін та підготовка команди школи до участі у третьому етапі Всеукраїнських олімпіад, у конкурсі-захисті учнівських наукових робіт МАН;
- моніторинг навчальних досягнень учнів за І ,ІІ семестр.
З метою вдосконалення методичної підготовки, знайомства із сучасними вимогами до уроку, педагогічними технологіями, забезпечення реальної дієвої допомоги вчителям у підвищенні їх професійної майстерності, а також інформаційного забезпечення педагогічних працівників з проблем освіти, педагогіки, психології проводилися такі тематичні педагогічні ради:
- «Роль творчого потенціалу майстерності вчителя у підготовці учнів старшої школи до ЗНО,як результату його діяльності»;
- «Розвиток духовності молодого покоління громадян України як умова трансформації українського суспільства»;
-   «Впровадження з 2014-2015навчального року Державного стандарту базової і повної загальної освіти»
                      На шкільному рівні вивчався досвід роботи вчителя іноземної (англійської) мови та літератури  Джалюк Т.В.з теми «Метод проектів у МПТ». Вчитель підготувала розробки уроків з іноземної (англійської ) мови з даної проблеми.
Слід відзначити участь вчителя фізичної культури Коночук О.О. у районній виставці-презентації  педагогічних  ідей та технологій за темою:
 «Формування ключових компетентностей  учнів на основі інноваційних освітніх технологій» . Його робота на тему: «Умови ефективного розвитку фізичних здібностей учнів засобами рухливих ігор» нагороджена Дипломом ІІ ступеня .

Проведено 4 засідання, на яких увага приділялась практичній роботі.
Вчителі школи ознайомилися з Державним стандартом початкової та базової  загальної освіти, критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи, наказом МОН молоді і спорту України від 10.06.11 №572 «Про типові навчальні плани початкової школи», листом МОН молоді і спорту України від 09.08.11 № 1/9-455 «Щодо проведення Всеукарїнської акції «Дай руку, першокласнику».
Практичної спрямованості методичній роботі надає також проведення тижня педагогічної майстерності шляхом проведення  серії відкритих уроків кращих вчителів школи : з досвіду проведення інтегрованого уроку вчителів початкових класів,Черевична Н.В..; з досвіду використання міжпредметних зв’язків на уроках хімії та біології вчителя Мирошниченко О.В.з досвіду використання ІКТ та методу проектів на уроках  іноземної (англійської) мови -  Джалюк Т.В.
У ході реалізації плану методичної роботи адміністрацією школи проводилися індивідуальні консультації з молодими фахівцями, оперативні методичні наради, огляди новинок педагогічної літератури. Вчителі школи працюють над індивідуальними методичними темами, обраними залежно від рівня педагогічної майстерності, інтересів вчителів.
Не належному рівні в цьому році проводились предметні тижні.
Прізвище, ім.’я,  по батькові
Рік  проходження  курсів, навчання
освіта
фах
Клас, в якому працює
Проблема, над  якою працює вчитель
Найбільш  поширені форми проведення уроків
Кондратюк Ольга Іванівна
2011р.
вища
Вчитель російської мови та літератури
5-9 класи
Формування позитивного стану до здорового способу життя у школярів
Тренінги,  комбіновані уроки, конференції
Черевична Наталя Василівна
2012р.
вища
Вчитель початкових
класів
1 клпс
«Зміцнення і збереження здоров’я учнів
в умовах сучасного навчального закладу»
Тренінги,  комбіновані уроки, уроки диспути.

Котікова Тетяна Василівна
2012р.
вища
Вчитель початкових
класів
4клас
. Проблема збереження здоров'я населення й особливо молодших учнів школи
Тренінги,  комбіновані уроки, уроки диспути.

Лавренюк Тетяна Василівна
2012р.
вища
Вчитель початкових
класів
3клас
Розвиток креативності у  молодшихшколярів
Тренінги,  комбіновані уроки, урокидиспути.

Ладика Світлана Леонідівна
2012р.
вища
Вчитель початкових
класів
2клас
«Інтегровані уроки в початкових класах. Здоровязберігаючі технології на уроках. Психологічний аспект».
Тренінги,  комбіновані уроки, уроки диспути.




                         Вчитель з основ здоров’я 2 класу Межирічківської Загальноосвітньої школи   
   Світлана Леонідівна  працює над проблемою: «Інтегровані уроки в початкових класах. Здоровязберігаючі технології на уроках. Психологічний аспект».
                Основні риси впровадженого досвіду:
-         створення і підтримування високого рівня пізнавального інтересу і самостійної    
розумової активності учнів;
-         психологічні аспекти, зміцнення здоровя молодших школярів;
-         актуалізація знань і досвіду, мотивація навчальної діяльності;
-         виділення й узагальнення істотних ознак;
-         осмислення та закріплення виучуваного;
-         встановлення між понятійних  звязків;
-         відпрацювання опорних умінь;
-         використання  завдань з різним рівнем творчості й самостійності;
-         високий позитивний рівень стосунків учителя та учнів.
                Заслуговує на увагу творчий підхід учителя до створення  здоровязберігаючих технологій на  уроці.
«Школа фізкультхвилинок»- це рекомендації та вправи:
·        гімнастика до уроків;
·        гімнастика для пальчиків рук;
·        гімнастика для очей; вправи на релаксацію;
·        вправи для формування правильної постави;
·        вправи для профілактики плоскостопості;
·        вправи дихальної гімнастики.
                Слід зазначити також авторську педагогічну знахідку вчителя – використання для дрібної моторики руки природного матеріалу ( горіхи, каштани, шишки, морські камінці).
                 Протягом останніх навчальних років здійснювалися моніторинги професійної майстерності вчителя, що містили у собі такий діагностичний інструментарій: тестування з метою діагностики емоційного стану учнів.
                 Експертна оцінка уроку вчителя показала високий рейтинг педагога.
                 Результати інтегрованих уроків показали зріст навчальних досягнень учнів на уроці.
                 Розумна, глибоко  продумана організація навчальної роботи учнів , високий методичний рівень уроків , раціональне використання часу на кожному занятті, створення успіху на уроці – все це дає змогу вчителю досягти високих результатів.
                 Виходячи з принципу  « не нашкодь» , вся робота спрямована   на  збереження  здоровя учнів,  емоційного розслаблення й індивідуального розвитку кожної дитини.   
 Використовуючи психологічні аспекти (релаксація, вправи – етюди « Усмішка по колу», «Обличчя засмагає» та інші) результати діагностики показали різке зниження емоційної сфери, як агресивність, тривожність, ріст підвищення впевненості у собі, відкритості, оптимізму.


Інтегрований урок:   Курс  «Я і Україна» . 2 клас.
                                     (з елементами уроків: «Основи здоровя», образотворче     
                                      мистецтво ).
Тема. Курс «Я і Україна». Весна. Рослини  навесні.
           «Основи здоровя» . Охорона здоровя   навесні. У лісі.
          Образотворче мистецтво. Передача просторових явищ. Квітуча полянка.
Мета:
Курс «Я і Україна» : виявити зміни , що сталися взимку в неживій природі ( висота сонця на небі, температура повітря, вітер, стан неба, опади) , у житті рослин ( забарвлення листя, зміни у трав’янистому  покриві) ; встановити причини, що зумовлюють ці зміни. Ознайомити з ранньоквітучими рослинами, які потребують охорони. Розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати.
«Основи здоровя» : ознайомити дітей з охороною здоровя  навесні , з правилами поведінки в лісі, виховувати бережливе ставлення до живих організмів , що населяють ліс. Розкрити  значення  перебування  на свіжому повітрі  для зміцнення і охорони здоровя.
Образотворче мистецтво :передача просторових явищ : межа зламу (земля – небо). Гуаш, робота пальцем.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: інтегрований урок – подорож.
Обладнання: карта подорожі , таблиці з зображенням первоцвітів, малюнки весни, картки для групової роботи , магнітофон із записом музики, фарби, аркуш, зошити, підручники.

На дошці – девіз уроку:
Знання за плечима не носити! Знатиму! Навчуся!
                                                      Хід      уроку
І . Організаційний момент
1. Перевірка готовності учнів до уроку.
Учитель     
              Усі готові до уроку?
               Починаємо роботу !
2. Привітання.
Учитель
              Доброго здоровя , любі діти !
              Вас покликав дзвоник в рідний клас.
              Вчитись будете, змагатись і радіти,
              Тож ростіть здорові , в добрий час!
3.  Реклама уроку ( яким має бути урок)
- А щоб наш урок був гарним, цікавим, змістовним, продуктивним, якими ви бажаєте бути на уроці? ( Гра «Мікрофон» ,ті учні , до яких потрапив «мікрофон» , розповідають)
- Учні ( активними, уважними, розумними….).
- Учитель: тому давайте побажаємо одне  одному  чогось приємного.
                       Вчитель. Я всміхаюсь сонечку.
                       Всі. Здраствуй , золоте!
                       Вчитель. Я всміхаюсь квіточці.
                       Всі . Хай вона росте!
                       Вчитель. Я всміхаюсь дощику.
                       Всі .  Лийся, мов з відра.
                       Вчитель. Друзям усміхаємось.
                       Всі .  Зичим  їм добра!
- Тож поверніться одне до одного й подаруйте посмішку.
ІІ.  Повідомлення теми уроку
Учитель
-         Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми вирушаємо у подорож у світ природи.  А допоможе нам у цьому чарівниця. Відгадайте , хто вона? (за вибором).
                   Тане сніжок ,                                          А ось і я !
             зеленіє лужок,                                        Куди ступаю – сонце сяє,
             грак прилітає .                                        Усе навколо оживає,
             Коли це буває ? (Весною).                    А ще пробуджую від сну…Я нашу  
                                                                              землю чарівну!

-         Так, це Весна. ( Розгляд малюнків за темою «Весна»)
Запрошуємо!
-         Весна
               Добрий день, в добрий час!
               Рада, діти, бачить вас.
               Не сама до вас прийшла –
               Я синочків привела.
- А як звати моїх синочків ? Прошу загадки  відгадати! ( Учитель читає загадки , у учнів  на картках написані відповіді).
Загадки.
                                                                                        – Чи знаєте ви, чому місяці мають такі    
1. Він сміється й плаче.                                                    назви?
По доріжках зайчик скаче,                                           З давніх – давен люди помітили , що
Зайчик сонячний тендітний,                                        після холодної зими першою зацвітає
До людей дуже привітний.                                           береза. Ось і назвали перший місяць
Хоч мороз ще вусом крутить,                                       весни березнем.
А зима  лякає й лютить,
Але зайчик той сильніший
Тим ,що березню миліший. (Березень).
2. Всюди квітнуть первоцвіти,                                       У наступному після березня місяці
У верби зелені віти,                                                         зацвітає багато квітів . Звідси і назва -
Птахи з вирію вертають,                                                 - квітень.
Бджоли інколи літають.
Ходить він по всій землі ,
То й кінець зимовій млі. (Квітень).
3. Соловїні співи.                                                            А далі вся земля покривається
Перші грози, перші зливи.                                              соковитою молодою травою. Тому                 
Зацвіли сади усюди.                                                         і назвали третій місяць весни
Засівають ниви люди.                                                      травнем.
      21 березня день дорівнює ночі. День триває 12 годин , і ніч – 12 . Цей день називають днем весняної рівно дії.

Практична робота.
- Якими ви уявляєте місяці ? (якого вони кольору? ) Розкажіть і намалюйте.
ІІІ.  Актуалізація опорних знань
Учитель
-         Ми мандруємо, мандруємо
Україною крокуємо.
А зараз розглянемо карту нашої подорожі . Ми побуваємо на трьох островах.
 Вони  пропонують нам такі завдання :

           В                    С
                      Н       
           А                    Е

          Р О С Л И Н И
        ЗДО
                               ВЯ
         РО
1.Ознаки весни.
2.Робота з картками.
3. Народна скарбничка.
1.Кольори весни.
2. Складіть квітку.
3. Гра «Що зайве?»
1.Фізкультхвилинка.
2 Гра «Корисно – шкідливо»
3.Промінець здоровя.

ІV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу. Розповідь учителя з елементами бесіди та використанням наочності.
Учитель             
                 Першій острів називається «Весна».
                 Він пропонує нам такі завдання:
1.     Ознаки весни
-         Які  ознаки весни ви помітили, спостерігаючи за природою? (відповіді дітей)
·        Дні стають довші, а ночі коротші.
·        Піднялася температура повітря.
·        Сонце стало вище ходити по небосхилу.
·        Стало тепліше.
·        Розтанув сніг.
·        Прилітають перші пташки.
·        На деревах, кущах  зявляються бруньки.
Учитель робить підсумок відповідей учнів і доповнює ( Біжать веселі струмочки, на дахах плачуть і радіють льодяні бурульки, талими водами наповнюються струмки, озера .ставки, річки виходять з берегів. Таке явище називається – повінь. На лісових галявинах зацвітають перші квіти їх називають -  первоцвіти , провісники весни).
2.     Робота з картками (робота в парах).
Позначте цифрами порядок весняних місяців.

КВІТЕНЬ

ТРАВЕНЬ

БЕРЕЗЕНЬ

3.     Розгадайте кросворд.
1)    Усі його люблять, всі його чекають, а хто подивиться – одразу скривиться. (Сонце).
2)    Приходить тихо, а відходить з шумом. (Сніг).
3)    Зимою спить, а весною шумить.( Річка).
4)    Без сокири і без рук, а дома  будують. ( Птахи).
Перевірка  кросворду  і завдання до учнів:
-         Складіть речення про весняне сонечко.
-         Розкажіть про стан снігу весною.
-         Що відбувається з ріками весною?
-         Як змінюється життя птахів з приходом весни?
1




2




3




4





4.     Народна скарбничка.
-         А зараз – змагання: хто більше назве прислівїв про весну? Молодці !
( Весна днем красна.  Весна багата водою.  Весняний  день рік годує. Весна  ледачого не любить.  Квітень -  з водою , а травень – з травою.) 
-         Народна скарбничка пропонує нам ознайомитися і запамятати інші  назви весняних місяців.
           БЕРЕЗЕНЬ
             КВІТЕНЬ
            ТРАВЕНЬ
            Березоль
            Березозорь
            Сочень
            Соковик
            Протальник
            « З гір потоки»
            Заграйярочки
            Капельник
             Красень
             Снігогін
             Дзюрчальник
              Водолій
             Лукавець
              Цвітеш
              Травник
              Пісенник
       Місяць – громовик
      Мур («мурава» - трава)

-         А які ви знаєте народні прикмети весни?
·        Грак прилетів – скоро сніг зійде.
·        Побачив шпака – знай: весна біля порога.
·        Якщо на початку квітня грім – на тепле літо.
·        Квіти пахнуть здалека – на вітер.
·        Сухий березень, теплий  квітень, мокрий май буде.

Учитель
-         Ми  мандруємо, мандруємо
      Україною крокуємо !
Мандруємо далі.  Перед нами   острів (Який ви мені зараз допоможете: звучить музика  В.А. Моцарта «Весняна» , діти слухають відпочиваючи). Вчитель читає вірш:
            Що найчарівніше буває,                            Вони, як усмішка привітна,
            Що може душу розбудити?                       Як дотик сонечка , як казка ,
            Скажіть  мені , хто відгадає :                     Червона , жовта чи блакитна .
            Ви правильно назвали – квіти .                  І в кожній з них – тепло і ласка …
                                                  У квітах щире сонце квітне
                                                   І чистота душі дитинна ,
                                                   І небо зоряне , привітне ,
                                                   І матері любов первинна .    ( Надія Красоткіна ).
Зараз перед нами острів «Рослини».
1. Розгляньте  картки на партах ( плакати на дошці , слайди на мультимедіапроекторі – за вибором  вчителя і можливостями  класу) , (перші квіти).
- Що це за квіти? ( підсніжник, мати – й мачуха , медунка )
- Якого вони кольору? ( білий, жовтий , пурпурний )
Це  найпоширеніші кольори весни.
-         Які ще кольори , ми , зустрічаємо  весною?
-         Намалюйте. (Практична робота. Малюють пальчиками).(Музика П. І. Чайковський)
Учитель розказує про зміст картини К. Білокур « Польові квіти» (1941)  та звертає увагу на те , що вона близька і зрозуміла всім, захоплює, дивує, сповнює серце любов’ю до рідної землі. Картини  Катерини Білокур чарують глядачів щедрістю веселкових барв та радісним світосприйманням. Вона мріяла про час , коли всі квіти Землі – весняні, літні, осінні. – буятимуть разом, милуючи око і серце своєю красою. У багатьох її  картинах можна зустріти саме таке «дивне сусідство» різних квітів і рослин. (за бажанням вчителя ).
-         Які зміни в житті рослин трапляються весною? (Розтанув сніг , на дворі стало тепліше, зявляються бруньки, листочки…)
2. Групова робота (за рядами )
     -  Складіть квітку: (Асоціативній кущ)
          Він проліски родич близький,                     білий      смілий    перший      ніжний  
       П І Д С Н І Ж Н И К
          Тендітний і ніжний такий,                                
          Та кольору неба не має,                  тендітний
          А в білій сорочці гуляє.                             
               (Підсніжник)                                               зустрічає  дивиться    вистромлюється

          Пурпурова, червона, блакитна,              пурпурова  яскрава   смачна     вітає
            М Е Д У Н К А
          До бджілки завжди привітна.             
          Скидаю три різні спідниці –           
          Немає у мене сестриці.                            приваблює   сигналізує   зацвіла  дарує
                ( Медунка) .

         Що за квітка ? Жовтий цвіт –                     яскрава   тепла      сонячна   радісна
            Мати – й - мачуха
         Ніби сонечка привіт.
         Плине час – квітки немає ,    
         А листочок виглядає .                    зажовтіла  розсипалась     усміхається   жовтенька
            ( Мати – й – мачуха ).
Учитель:
       Уявіть, що ви -  квіти . Вранці ви прокидаєтеся від нічного сну.( діти встають навшпиньки, піднімають руки вгору й підтягуються).
        Пелюстки ваші розкриваються назустріч лагідному сонечку . ( Школярі піднімають руки вгору , зєднують долоні над головою, розводять руки в сторони).
        Сонечко котиться по небу , а квіти своїми голівками стежать за його рухом. ( Із піднятими догори руками діти повертають тулуб ліворуч – праворуч ).
        Закінчився день . Квіточки зібрали докупи свої пелюстки та нахилили  голівки. (Учні повільно опускають руки вниз та сідають за порти).
 3. Гра « Що зайве ?».
      Діти серед запропонованих вчителем назв першоцвітів ( медунка, підсніжник, пролісок, мати – й- мачуха, фіалка, простріл , конвалія, троянда, крокуси , сон - трава , примула) та їхніх зображень знаходять зайве слово ( наприклад: троянда).
-         Яке слово зайве?
-         Як називають ці рослини? ( Первоцвіти).
-         Чому їх так називають?
Учитель
      У лютому – березні Всеукраїнська екологічна Ліга та Всеукраїнська дитяча спілка «Екологічна варта» разом з іншими громадськими організаціями та органами державної влади проводять щорічну всеукраїнську природоохоронну акцію «Первоцвіт». Розповсюджуються  інформаційні матеріали (листівки , наклейки тощо).
      (Лине тривожна музика). В одній із таких листівок читаємо: « Більшість рідкісних рослин , занесених до Червоної книги України , зникають із причини нищення їх людиною, і найяскравіше ця тенденція спостерігається на первоцвітах, які збирають, головним чином, для продажу. В Україні вже зникло майже 50 видів первоцвітів!
     Люди, схаменіться! Квітка – немов людина, вона жива…На жаль, сьогодні  красу не рятує світ, бо настав час рятувати її саму!».
                             У Червону книгу ми занесли
                              світ неповторний і чудесний,
                              що поступово вимирає,
                              давно рятунку в нас благає.
                             Невже в майбутньому на світі
                             не будуть квітнуть дивні квіти?
                              Конвалії й фіалки ніжні,
                             і вісник березня – підсніжник?
                             Невже ми більше на побачимо,
                             як сон – трава росою плаче?
                             Троянда степу, квітка мрії
                             Жар – цвітом землю не зігріє? ( Оксана  Вашуленко).
Учитель
Мандруємо далі!
-         Як називається наступний острів?
Зрозуміло , всім відомо,
Що приємно будь здоровим,
Тільки треба знати, Як здоровим стати!
Ми з вами потрапили на острів « Здоровя».
-         А для здоровя корисно фізкульхвилинку зробити (танок під музику).
1.     Гра « Корисно – шкідливо» (« Спіймай корисне» ).
а)  Перебування на свіжому повітрі.
б) Звичка брати все в рот і куштувати на смак.
в) Тривале сидіння біля телевізора , компютера.
г) Миття рук перед уживанням їжі.
д) Паління цигарок.
е) Загартування.
ж) Систематичне харчування.
з) Дворазове чищення зубів.
2. Гра «Відкрий промінці здоровя».
- Найбільше багатство в людини – це здоровя. Що, на вашу думку, треба робити для зміцнення здоровя?
- За гарні відповіді «Сонечко» дарує вам чарівний промінчик.
                                       Твоє   здоровя у  твоїх  руках.
   Режим дня
     Чистота
          Їжа
  Відпочинок
   Зарядка

Не забувайте:      Кожен день по розпорядку
                             Маємо робить зарядку.
                             Для здоровя вона плюс.
                             Намотай собі на вус.
2.     Гра «Плутанка» (картки на партах , самостійна робота)
Зєднай рисками початок та продовження речень.
        Сонце, повітря і вода -
                     запорука здоровя.
        Чистота -
                     наше багатство.
         Здоровя -
                     здоровий дух.
         У здоровому тілі -
                     наші найкращі друзі.

Учитель (підсумок)            -     Найбільше наше  багатство – це здоровя. Робіть кожного дня зарядку, вмивайтесь,стежте за чистотою свого тіла, займайтесь спортом., правильно харчуйтесь, більше бувайте на свіжому повітрі. Бережіть і зміцнюйте своє здоровя!
-         Весною люди часто хворіють простудними хворобами. Поміркуйте і запропонуйте ліки від застуди.
Весна наступила,
Родина захворіла .
Що робити? Як тут бути?
Треба ліки роздобути!
1.Пропоную від застуди                                     4. Є рослина чарівна -
Пити чай тепленький,                                             Весною росте, літом цвіте,
З медом солоденьким.                                             Восени осипається,
2. А от моя бабуся                                                    Зимою відсипається.
Лікує мене чаєм з малини.                                      А квіти – на медок.
Пийте чай з малиною,                                             Лікує від грипу,
І ви швидко одужаєте.                                             Кашлю й хрипу!                                             
3.Щоб здоровим бути                                              Відгадали цю рослину?
І не захворіти,                                                           Звичайно , це духмяна  липа.
Раджу, друзі. вам
Часничок спожити.
-         А я раджу вам, друзі, не хворіти. А для цього свій імунітет зміцнити. Уявіть, що ваш організм – це будиночок, а імунітет – огорожа навколо нього. А зміцнить наш імунітет здоровий спосіб життя та правильне харчування.
V. Підсумки уроку
- Що нового ви дізналися?
- Чому навчилися?
- Що вам сподобалося на уроці?
   Мандрівку свою ми вже закінчили,
   Все з вами і вивчили , і повторили,
   Всі дружні й активні були ви весь час.
   Хороші оцінки чекають на вас!
-         Найкращі ліки для всіх –
Це сонце, повітря і сміх!
VI. Домашнє завдання
З     курсу  «  Я і Україна» ( Стаття : « Весна. Рослини на весні.»), відповісти на запитання після статей.
Творча робота (за бажанням) , намалювати «Весняні зміни у природі», «Хай живуть квіти!».

                                           Література
1.     « Програми для середньої загальноосвітньої школи». 1 – 4 класи. Київ «Початкова школа»-2006р.
2.     Н. М. Бібік., Н.С. Коваль «Я і Україна» (Київ « Форум»)
3.     Н.М.Бібік, Т. М. Бойченко « Основи здоровя» (Київ « Навчальна книга»).
4.     Вашуленко О. Весняні зміни в природі. //Початкова школа .- 2000.- №3.
5.     Грущинська І. Червона книга України на уроках природознавства //Початкова освіта. – 1999. - №2.
6.     Природоохоронна акція «Первоцвіт» // Початкова освіта. – 2003. - №7.
7.     Присяжнюк Н.І. Інтегровані уроки: Методичні рекомендації //Початкова школа. – 1996. - №10.
8.     Чекіна О. Ю. Інтегровані уроки в початковій школі. – Харків «Основа»,-  2008.



                                                                                                Виступ вчителів
 молодших класів
 Черевичної Н.,
Лавренюк Т.
 Котікової Т.
Втілення в практику роботи з молодшими школярами напрацювань експерименту
«Зміцнення і збереження здоров’я учнів
в умовах сучасного навчального закладу»


План виступу
1. Здоров’я учнів – найважливіша проблема сьогодення.
2. Впровадження в навчально-виховний процес гімназії принципів і умов зміцнення та збереження здоров’я дітей.
3. Санітарно-гігієнічні та естетичні умови навчально-виховного процесу.
4. Валеологічний супровід психічного розвитку учнів.
5. Оздоровчі технології.
6. Виховання культури здоров’я.
7. Формування у дітей уміння вчитися.
8. Корекційні заходи для подолання проблемних проявів у психічному розвитку учнів.
9. Просвітницька робота серед батьків по зміцненню та збереженню здоров’я учнів.

          1. Здоров’я учнів – найважливіша проблема сьогодення.
         Сьогоднішні школярі є потенціалом суспільства України XXI ст. Проблемі здоров'я суспільства сьогодні приділяється  величезна увага — проводяться дослідження щодо можливості збереження здоров'я дітей у сучасних умовах, досліджуються критерії визначення рівня здоров»я та механізмів  його зміцнення.
За статистичними даними в Україні:
-         абсолютно здорових учнів початкових класів – 5 %;
-         мають схильність до частих захворювань – 50-60 %;
-         мають дефекти зору і нервово-психічні відхилення – 50 %;
-         мають захворювання носоглотки – 30-40 %;
-         мають порушення постави 30-40 % ;
-         мають надлишкову масу тіла – 20 %.
   Загальновідомо, що спричинили таку ситуацію екологічні, економічні, соціально-педагогічні фактори. Ще одна причина – це малорухливий спосіб життя дітей.

        2. Впровадження в навчально-виховний процес школи принципів і умов зміцнення та збереження здоров’я дітей.

Поруч з традиційною освітньою функцією (передача знань і методів пізнання) в школі  реалізується також психологічна (формування внутрішнього суб'єктивного світу дитини) і валеологічна (збереження та зміцнення здоров'я учнів та учителів) функції. Взаємодія цих функцій у єдиній системі педагогічного впливу на учня забезпечує формування його гармонійної особистості.
Головна особливість проведення валеологічного виховання у гімназії полягає в системному підході до розв'язання проблеми здоров'я дитини. Для збереження здоров'я учнів навчально-виховний процес і освітній простір організовуються таким чином, щоб сприяти розвиткові особистості в цілісності різних форм її існування — тілесній, психічній і духовній.
Ця лінія педагогічного впливу реалізується через  взаємопов'язані напрямки роботи.
3.Створення безпечних санітарно-гігієнічних, а також естетичних умов навчально-виховного процесу й освітнього середовища у школі:
- реалізується програма “Парта під кожного учня”;
- здійснюється контроль за освітленням навчальних кабінетів;
- у кожному кабінеті є дзеркало, діти стежать за своїм зовнішнім виглядом;
- у кожному кабінеті є термометр, здійснюється  регулярний контроль за температурним режимом;
- організовано доставку питної води в класи,  кожен учень має індивідуальну склянку;
 - вчителі початкових класів приділяють багато уваги формуванню в дітей навичок особистої гігієни: перед прийомом їжі діти миють руки з милом  і витирають індивідуальними паперовими рушниками;
- обов’язковим є змінне взуття.
4.Валеологічний (медичний і психологічний) моніторинг як супровід розвитку дітей.
        Кожна дитина має “Паспорт здоров’я” (а кожен клас “Листок здоров’я”), де реєструється фізичний і психічний стан дітей. До нього також заносяться результати обстежень дітей за програмою “Школяр”.
       Проводяться діагностичні і розвивально-корекційні заходи, які підтримують дитину на важких етапах навчання (наприклад, у періоди адаптації: 1-й, 5-й клас).
5.Оздоровчі технології.
Насичення гімназійного життя виконанням вправ, що зміцнюють організм дитини, підтримують розвиток і нормальне функціонування рухової і серцево-судинної системи, зору, опорно-рухового апарату, сприяють підвищенню рівня працездатності.
Стало традицією, що вранці під музичний супровід діти роблять ранкову зарядку. Для зняття напруги в спортивному залі (за сприятливої погоди - на свіжому повітрі) проводяться «рухливі» перерви із залученням до їхньої організації членів учнівського самоврядування.
  Щоб уникнути перевтоми учнів на уроках, учителі гімназії застосовують так званий активний відпочинок, тобто зміну одного виду діяльності дітей на інший, проводячи фізкультхвилинки або фізкультурні паузи. Час проведення фізкультурних хвилинок залежить від виду і місця уроку в розкладі, а також від структури компонентів уроку та його типу, стану учнів, пори року і навчальної чверті. Фізкультурна хвилинка триває 2—3 хв, містить 4—5 простих, доступних вправ, які не вимагають великого напруження, складної координації і впливають на основні м'язові групи.

           Щоб  вправи були для дітей цікавими, проводимо їх у ігровій формі.
“Годинник”. Колись у твоєі бабусі висів на стіні кумедний годинник у вигляді мордочки кота. Маятник годинника коливався, а очі котика бігали вправо – вліво. (Діти рухаючи очима по горозонталі вправо – вліво.)
“Мячик”. Гарний новенький мячик вискочив із маминоі сумки і почав стрибати вгору – вниз. Так весело і стрибає. (Рух очей по вертикалі вгору – вниз.)
Профілактичні вправи для очей можна виконувати стоячи.
Наприклад. Вправа 1. Поставити ноги на ширину плечей. Опустити голову -подивитись на носок лівої ноги, підняти голову – подивитись у правий верхній кут кімнати. Опустити голову – подивитись на носок правої ноги, підняти голову – подивитись у лівий верхній кут кімнати.
Вправа 2. Витягнути руки вперед на ширині плечей та на висоті очей. Подивитись у правий верхній кут кімнати. Перевести погляд на кінці пальців лівої руки. Подивитись у лівий верхній кут кімнати. Перевести погляд на кінці пальців правої руки. Вправу повторити 3 –4 рази.
           У молодшому шкільному віці велике значення має формування правильної постави. З цією метою вчителі використовують таблицю “Сиди правильно”. Окрім того, добрим і випробуваним засобом для попередження відхилень у поставі є тримання на голові мішечка під час виконання письмових робіт.
2 –3 рази на день проводиться гімнастика для органів дихання. Ці вправи поліпшують поставу, стимулюють рух діафрагми, поліпшують кровообіг, гармонізують діяльність дихальної, нервової і  серцево-судинної систем.
          Прикладом психо-мязового тренування є вправа “Обличчя загорає”. Підборіддя «загорає» - підставити його сонечку (вдих), летить жучок, збирається комусь сісти на язичок (затримка дихання), жучок полетів (видих). Ніс загорає -  підставити сонечку (вдих), летить метелик, хоче сісти на носик (ніс зморщують, затримка дихання), полетів – видих. Брови – гойдалка, знову прилетів метелик і хоче сісти на брови – вгору-вниз, полетів – видих. Хочеться спати – розслаблення мязів обличчя.
Вправа 3. Глибоко вдихніть. Загорніть вуха руками від верхньої точки до мочки. Затримайте подих. Видихніть з відкритим сильним звуком “а-а-а” (чергуйте зі звуками “и-и-и”, “у-у-у”).
6. Виховання культури здоров’я.
Валеологічна освіта в школі  відбувається під час уроків з основних наук і спеціальних предметів («Основи здоров'я», «Основи безпеки життєдіяльності»), під час пізнавальної і просвітницької  діяльності (бесіди вихователів, лекторії, перегляди тематичних кінофільмів тощо). З метою формування свідомого ставлення до власного здоров'я проводяться зустрічі з людьми, які ведуть здоровий спосіб життя, лікарями, спортсменами, волонтерами школи. Учні є активними учасниками навчальних проектів зі збереження та зміцнення здоров’я, наприклад, «Подорож до країни чистоти і здоров’я», «У здоровому тілі  -  здоровий дух».
У класах оформлені «Куточки здоров'я», у яких розміщено практичні поради. Учителі стежать за дотриманням учнями режиму дня. Діти складають схеми безпечного руху до гімназії, які також уміщені в шкільні щоденники. Систематично проводяться спортивні змагання, виховні години та заходи з профілактики шкідливих звичок. На уроках української мови діти пишуть диктанти на теми збереження здоров'я: «Обережно, грип!», «Отруйні та їстівні гриби», «Що ми знаємо про сказ і туберкульоз», «Палити — здоров'ю шкодити».
7. Формування в дітей уміння навчатися, засвоювати знання на оптимальному для себе рівні з економ­ними затратами психічної і фізичної енергії.
У молодшому шкільному віці навчання потребує чимало часу, а навчальна діяльність стає провідною, тобто такою, що визначає хід і результати розвитку дитини. У навчальній діяльності формуються головні новоутворення (довільність, внутрішній план дії, рефлексія), завдяки яким психіка молодшого школяра досягає рівня, необхідного для подальшого навчання. Тому саме валеологічний ефект навчальної діяльності має бути в центрі уваги вчителя. Умови, за яких він відбувається, лежать на поверхні.
У міру того, як учень оволодіває вмінням навчатися, навантаження на організм і психіку зменшується, навчальна праця полегшується. Учень усе  економніше витрачає енергію і повніше збагачує свій енергетичний ресурс, таким чином підтримуючи гарне самопочуття і віддаляючи момент стомлювання. На досягнення результату витрачається менше часу.
Такий ефект досягається за рахунок того, що учень стає все більш самостійним у навчанні, а тому може діяти у природному для себе темпі, не витрачаючи енергії на те, щоб постійно пристосовуватися до темпу, в якому діє клас.
Важливою умовою валеологічного навчання є також режим психомоторного розкріпачення і сенсорної свободи учнів. Справа в тому, що під час скорочення м'язів людини, яка рухається, у кору головного мозку надходять нервові імпульси, підвищується тонус, і, як результат, посилюється працездатність.
Засвоєння вміння навчатися пов'язане з розвитком саморегуляції діяльності. Це уміння суб'єкта виділяти, аналізувати і співвідносити з предметною ситуацією свої власні способи діяльності.
       Розвитку цих процесів учнів у початковій школі сприяють насамперед організація колективно розподіленої діяльності і широке використання коментування учнем своєї діяльності та діяльності однокласника.
       Ефективною є робота в парах та групах, особливо під час розв'язання проблемних завдань. Саме в діалогах на етапі визначення способу виконання завдання (способу дії) і під час перевірки відпрацьовується уміння бачити процес ніби збоку, а це розширює можливості для більш повного його аналізу.
 Продуктивні й ігрові форми, наприклад «Спіймай помилку» чи «Ведучий радіопрограми» (запис на аудіоплівку з наступним прослуховуванням і виправленням помилок).
        Можна рекомендувати також використання таких форм роботи з учнями.
1. Виконання завдань за поданим зразком.
2. «Квазіконтрольні» роботи.
Це робота не на контроль, а на самоконтроль. Причому в ній має бути і нове, і вивчене раніше, і навіть творча робота. Пропонують завдання трьох видів складності:
завдання на базовий мінімум складності — те, що встигли обговорити;
завдання на вміння встановити й використати зв'язки нового з вивченим;
завдання на творчий підхід до нового матеріалу.
      На кожне завдання встановлюється певний ліміт часу. Учень перевіряє правильність виконання сам, порівнюючи з еталоном. За виконання першого завдання ставить собі три бали, за виконання другого — чотири, третього — п'ять. За виконану роботу оцінку в журнал виставляють лише за згодою учня.
3.Впровадження алгоритмів роботи.
У процесі виконання роботи над помилками, розборі частин мови, розвязування задачі, опрацювання творів різних жанрів.
4. Робота з таблицями.
Таблиці використовуються на різних етапах засвоєння знань.
5. Коментування дій.
Учень може коментувати дії однокласника, кроки своєї роботи під час виконання завдання або після цього.
      У формуванні в дітей уміння вчитися разом з учителями беруть активну участь і психологи. Вони проводять тренінги на розвиток уваги, логічного мислення, пам’яті.
6.Корекційні заходи для подолання проблемних проявів у фізичному і психічному розвитку дітей.
Ми, педагоги, повинні навчити дитину долати схильність до негативних емоцій і виробляти звичку завжди перебувати в гарному настрої, уміти мислити так, щоб програмувати себе не на невдачу, а навпаки – на успіх. Це допоможе зміцнювати здоров’я дитини, поліпшити якість життя.
Щоб звільнити дітей від тривожності, перед уроком запитуємо, який у них настрій, що їх хвилює, що радує. Потім пропонуємо їм узяти “чарівний мішечок” повкидати туди всі свої негативні емоції. Учитель також “ жбурляє” свої негативні емоції, “мішечок” зав’язується і викидається в кошик для сміття.
Якщо діти приходять на уров втомлені, треба їх “струснути” і розвеселити. Приміром, запропонувати гру “Ха ха- ха”  або “Кричу досхочу”.
Гра “Кроки тигра”. Іде  лісом тигр. Ступає легко, нечутно. Тигр сильний, упевнений у собі, він нікого й нічого не боіться. Діти входять в образ тигра, почувають себе більш упевненими.
Етюд “Квітка” ( з використанням музики).
Теплий сонячний промінець упав на землю й зігрів насіннячко, що лежало в землі. Із насінячка прокинувся паросток, а з нього виросла чудова квітка. Пеститься квітка на сонці, тягнеться до тепла і світла кожною своєю пелюсткою, повертає голівку за сонцем.
(Діти виконують різні рухи: сідають навпочіпки, голову й руки опускають, потім голову піднімають – квітка розквітла, голову трохи відкидають назад і повертають – квітка повертається за сонцем, міміка під час імпровізації – очі напівзаплющені, посмішка на обличчі, м’язи розслаблені.
Психологічний настрій. (проговорювання)
Сьогодні чудовий день у моєму житті. Я готовий до нових відкриттів і роздумів. Цей урок я проживу красиво і успішно. Я вірю у мій успіх. Зараз, у цю мить, я бажаю успіхів усім людям.
Усі ці вправи допомагають позбутися негативних емоцій.
9. Просвітницька робота серед батьків щодо зміцнення та збереження здоров’я учнів.
     У системі збереження і зміцнення здоров'я учнів значна роль відводиться співпраці школи  з батьками. Вона здійснюється згідно з програмою «Співдружність», у якій головне місце посідають просвітницький і консультативний напрями.
Просвітницька робота з батьками включає в себе:
-         бесіди – консультації;
-         тематичні батьківські збори, багато з яких присвячені вихованню в дітей культури користування телевізором, комп’ютером, мобільним телефоном, електронними іграшками;
-         семінари – практикуми для батьків на тему : «Здорова дитина – щаслива родина» із залученням спеціалістів; родинні виховні та спортивні заходи; організацію постійно діючого інформаційного стенда ”Ваша дитина : азбука здоров’я та розвитку”.
      Без підтримки батьків, без тепла сімї навички збереження та зміцнення здоров'я, отримані в школі, згаснуть, не будуть мати розвитку.
Ураховуючи досвід з валеологічної роботи колективу школи, кожен учитель доповнює і конкретизує його у своїй діяльності відповідно до конкретних обставин.









Урок розроблений
учителем
Межирічківської
ЗШ І-ІІІ ступенів
Кондратюк О.І.

Поняття про соціальні чинники здоров’я і безпеки підлітків

Мета уроку: розглянути поняття про соціальні чинники здоров’я і безпеки підлітків; розвивати вміння учнів аналізувати соціальні чинники здоров’я і безпеки підлітків.

Очікувані результати: учні повинні наводити приклади впливу здорового способу життя на поведінку підлітків; учні повинні аналізувати вплив сім’ї, друзів на формування здорового способу життя підлітків; учні повинні називати соціальні чинники здоров’я і безпеки підлітків.

Обладнання:_______________________________________________________________

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Нічого люди не бажають більше зберегти і нічого, між тим,
 менше не бережуть, ніж своє власне життя. (Ж. Лабрюєр)

n  1. Організаційний етап

n  2. Актуалізація опорних знань

2.1. Аналіз узагальнюючої роботи за темою «Фізична складова здоров’я».

Обговорення типових помилок, доопрацьовування питань, що виявилися незрозумілими з попередньої теми.

2.2. «Асоціативний кущ».

Складання схеми за асоціаціями учнів до поняття «соціальне здоров’я».

Приклади відповідей: друзі; звички; репутація; суспільство; родина; соціальний статус; небезпечна компанія; культура; мораль.

2.3. Інтелектуальна розминка «Що було б…».

— Що було б, якби не існувало суспільства, а кожна людина жила б сама по собі?

2.4. «Вільний мікрофон».

— Що таке соціальна складова здоров’я?

(Це здоров’я суспільства в окремо взятій державі, яке залежить від соціального устрою, культури, моралі, матеріального і психологічного благополуччя народу.)

n  3. Мотивація навчальної діяльності

3.1. Повідомлення теми уроку та формулювання разом з учнями мети й завдань вивчення нового матеріалу.

3.2. Проблемне запитання.

— Чому підлітки потрапляють у небезпечні соціальні ситуації?

n  4. Етап засвоєння нових знань

План пояснення нового матеріалу

1.   Людина і суспільство (робота в групах).

За поданою на дошці схемою працюють 8 робочих груп (кожна група аналізує один чинник впливу). Обирається група експертів.

Завдання робочим групам: після обговорення пояснити на конкретних прикладах дію свого чинника на людину.

Експерти оцінюють правильність відповідей.

2.   Особливості формування соціального здоров’я («Мозковий штурм», продовження роботи в групах).

Кожна група складає «портрет» соціально здорового учня і презентує його в довільній формі.



Експерти оцінюють правильність відповідей і креативність подання інформації та визначають групу-переможця.

n  5. Узагальнення та закріплення знань

5.1. Самостійна робота з підручником.

Учні читають матеріал параграфа та складають опорний конспект у робочому зошиті в зручній для себе формі (схеми, таблиці, тези тощо). Вибіркова перевірка конспектів.



5.2. Робота з друкованим зошитом [5], с. 34–35.

5.3. Тестове завдання для закріплення знань (тест № 19, роздавальний матеріал).

Відповіді: 1 б, в; 2 а, б; 3 б; 4 б, в; 5 б; 6 а, б.

5.4. Розгадування кросворда.

5.5. Індивідуальні картки (роздавальний матеріал).

5.6. «Пізнай себе».

Учні самостійно відповідають на запитання психологічного тесту «Ти серед людей» та оцінюють отриманий результат.

5.7. Обговорення епіграфа до уроку.

5.8. Відповідь на проблемне запитання.

n  6. Підбиття підсумків уроку

«Бажаю вам...»

Учні висловлюють свої побажання однокласникам щодо теми уроку.

n  7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

7.1. Завдання для всього класу.

7.2. Індивідуальні завдання.

1.   За схемою з уроку спробуй оцінити свій стан соціального здоров’я.

2.    Чи є зв’язок між фізичною і соціальною складовими здоров’я?

3.   Які традиції існують у твоїй родині? Які з них подобаються тобі найбільше? За допомогою друзів підготуй презентацію родинного свята.

n  8. Підготовка до наступного уроку

Обрати групу юристів. Інші учні готують для них запитання з теми «Підліток і міліція».

Юристи опрацьовують відповідні матеріали і готуються відповідати на запитання.

Немає коментарів:

Дописати коментар