Екологічний десант

Тому важливо  прививати дітям любов до рідного краю, до природи.В нашій школі працює Екологічний десант
Екологічні вікторини для старших класів. Вікторини з відповідями.
Вікторини для 10, 11 класів на тему «Екологія навколо нас»

Вікторина «Організм і середовище існування»
1. Що таке екологія? (Екологія - наука про взаємодію живих організмів та їхніх угруповань між собою та з середовищем, в якій вони мешкають. Живий організм - і мікроб, і тварина, і людина. Середовище проживання - грунт, ліс, повітря, вода - все те, що оточує організм, з чим він перебуває у взаємодії.)
2. Що таке біосфера? (Визначення «біосфера» належить австрійському геологу Едуарду Зюссу (XIX століття). Вчення про біосферу створив В.І. Вернадський - видатний російський учений. Біосфера, за Вернадським, особлива активна оболонка Землі. Вона населена живими організмами. В біосфері діяльність усіх живих істот разом з людиною є найважливішим чинником, який перетворює планету.)
3. Для чого дрозди, плиски, оляпки, шпаки та інші хитрі птахи сідають на мурашник? (Мурашина кислота володіє специфічним запахом, який вбиває комах-паразитів на тілі птахів. Беручи мурашині ванни, розумні птиці дотримуються правила пташиної гігієни.)
4. Якось вчений-натураліст, який займався вивченням життя птахів, помітив дуже велике гніздо на високій сосні неподалік від озера. Він заліз на дерево і побачив у гнізді велику рибу. Це була свіжа щука. Яка птиця оселилася в цьому гнізді? (Це гніздо належить великої хижої птиці - скопе. Вона полює за рибою, уподібнюючись досвідченому нирцеві: кидається вниз, пірнає і хапає свою здобич.)
5. Що ви знаєте про «Біосфері-2»? (Вона знаходиться в Арізонській пустелі. Це величезна споруда. Створено американськими вченими. Воно ізольоване від навколишнього середовища. Мета експерименту - отримати необхідну для науковців інформацію, щоб поліпшити стан справ у великий біосфері. Всі системи «Біосфери-2» діють у відповідності з закономірностями функціонування природних екосистем на основі замкнутих циклів.)
6. Яку рослину називають живим світлофором? (Це медуниця, яка занесена в Червону книгу. Як і всі підсніжники, вона поспішає привернути увагу комах-запилювачів. Вона регулює відвідування комах, як світлофор, тобто змінює своє забарвлення: стає поперемінно синьої, фіолетової і рожевої. Рожевий колір повідомляє комах про те, що солодке частування, нектар, закінчилося.)
7. Що є найважливішим речовиною на Землі? (Вода - рідина без смаку, кольору і запаху. Вода входить до складу всіх живих речовин, що є в ґрунті та повітрі. Жодна форма живого організму не може існувати без води. Рослини і тварини містять у собі від 50 до 99 відсотків води. Вода - джерело кисню в атмосфері (фотосинтез). Вода - фактор, який визначає клімат (повільно нагрівається і охолоджується, звідси пом'якшувальний вплив на клімат). Гідросфера містить близько 1,4 мільярда кубічних кілометрів води; 5 тисяч кубічних кілометрів води використовується щорічно, а забруднюється (за активної технічної діяльності людства) майже в 10 разів більше. Деякі країни відчувають нестачу прісної води. На Землі її багато, але люди не навчилися використовувати воду раціонально.)
8. Як назвав воду Леонардо да Вінчі? (Він назвав воду " соком життя на Землі.)
9. Скільки води необхідно дорослій людині на добу? (70 кілограмів маси людського тіла містить 50 кілограмів води (70%!). Якщо людина втрачає 12 відсотків вологи, він може загинути. Організму дорослої людини щодня необхідно до 10 літрів води. З них більшу частину тканини організму створюють самі (ендогенна вода), а 2 літри води людина повинна отримати в складі їжі або в чистому вигляді.)
10. Унікальне озеро нашої країни. (Це - озеро Байкал. Його приблизний вік 25 мільйонів років. Прісне Озеро. У чистій і прозорій воді Байкалу можна неозброєним оком спостерігати предмети на глибині більше 40 метрів. Мешканці цього озера - байкальський омуль, голомянка, нерпа, осетер, таймень. Життя Байкалу залежить від фітопланктону (співтовариство водоростей), зоопланктону (представник - рачок эпищур) і маленької рибки голомянки. На частку голомянки припадає 70 відсотків від маси всіх байкальських риб (близько 200 тисяч тонн). Голомянка - живородна. Знаходиться в постійному русі зверху вниз, до найглибших точок озера. Завдяки її постійному рухові маса води переміщається і збагачується киснем. Останнім часом все частіше ученим і захисникам природи доводиться підносити голос на захист озера Байкал.)
Вікторина «Людина і біосфера»
1. Що таке забруднення? ( Забруднення - це надходження шкідливих речовин у середовище. Деякі забруднювачі негативно впливають на розвиток всієї біосфери. Антропогенне забруднення (результат активної діяльності людини) перевершує природне, яке може бути викликане повенями, землетрусами, виверженнями вулканів і т. д. Види забруднення: хімічну, біологічну, електромагнітне, радіаційне, шумове, теплове.)
2. Чому змінюється клімат? (Причини зміни клімату - парниковий ефект, зменшення водорегулюючих можливостей суші, які сталися із-за вирубки великій території лісових масивів, осушення боліт, розорювання великих площ степових, будівництва міст і доріг. Порушений контроль випаровування води з поверхні суші. Найкращими водорегулирующими властивостями володіють лісу.)
3. Яке море вмирає? (Аральське море. Початок цього процесу - 50-ті роки XX століття. Всьому виною збільшення площ посівів бавовнику і рису. Розгалужена мережа зрошувальних каналів забирала воду для посівів з Амудар'ї і Сирдар'ї. Об'єм води в морі зменшився. Поверхня Аралу стала втричі меншою. Вода стала солоною, риба загинула. Змінився навіть клімат. З колишнього морського дна вітер піднімає в повітря висохлу сіль. Результат діяльності людини - екологічна катастрофа. Знизилася врожайність полів, погіршилося здоров'я людей.)
4. Що є одним з найбільш небезпечних забруднювачів морів? (Це - нафта. Вона потрапляє в навколишнє середовище в результаті процесу видобутку і всіляких аварій. Страждають люди та мешканці моря. Але деякі бактерії знаходять її смачною. Це - бактерії-нефтееды. Але при аваріях виливається така кількість нафти, з яких бактерії не можуть впоратися. Люди навчилися штучно вирощувати «лікувальні» бактерії для моря. Їх зберігають в сухому вигляді. При аваріях висівають на нафтову пляму.)
5. У чому полягає небезпека зростання споживання енергії? (Зростання споживання енергії небезпечний нагріванням земної поверхні і приземних шарів атмосфери. Сучасні технології такі, що приблизно одна третина енергії теплових електростанцій і до половини - атомних пропадає при охолодженні агрегатів. Відпрацьована вода забруднює водойми. Електромагнітні поля впливають на розвиток живих організмів. Середню температуру Землі збільшують також і парникові гази. Отримання енергії забруднює повітря оксидами азоту і сірки. А це сприяє випаданню кислотних дощів.)
6. Що є самим екологічним джерелом енергії? (Джерело - економія енергії (думка німецького вченого Д. Зайфрида). Для цього необхідно будувати і виробляти будинку і прилади з високою теплоізоляцією.)
7. Чим небезпечні синтетичні миючі засоби? (Пральний порошок, мило, шампунь, сода є серйозними забруднювачами води і грунту. Вони змінюють поверхневий натяг води, порушуючи життєдіяльність багатьох організмів, які живуть на межі розділу води і повітря. Потрапляючи у водойми, вони ускладнюють доступ кисню. Миючі засоби згубно діють на ікру риб і розвиток земноводних. Фосфор, якими так багаті миючі засоби, сприяє зростанню водоростей (вода цвіте). Миючі засоби виготовляються на основі синтетичних речовин, що ускладнює їх розкладання в природному середовищі.)
8. Чому люди набувають власну систему очищення води? (Чиста вода - це здорове життя. Вода з-під крана містить багато забруднень, в тому числі пестициди, свинець, гербіциди, миючі засоби, промислові розчинники та ін. До них можуть додатися всілякі бактерії, віруси та паразити. Запах смак та колір відсутні, тому так складно повірити, що вода, на перший погляд абсолютно чиста, чимось забруднена. Для очищення використовується хлор. Але, на жаль, він не надає очищаючу дію на хімічні забруднення. Тому люди набувають індивідуальні засоби очищення води. Найбільш поширені-патрони з активованим вугіллям. Вони володіють високою поглинаючою здатністю. Найбільш ефективні - багатоступінчасті системи.)
9. Коли з'явився водопровід? (Індійці тримали воду в мідних посудинах. Це було близько 4 тисяч років тому. У Стародавньому Єгипті прокладали дерев'яні і мідні труби. В Стародавньому Римі існувала система акведуків. В XI столітті в Новгороді був побудований справжній водопровід. У XVвеке було проведено джерельно водопровід для Московського Кремля. Справжній водопровід у Росії побудували в Петербурзі у другій половині XIX століття.)
10. Що ви знаєте про радіоактивних опадах? (Забруднена атмосфера повертає нам найнебезпечніші наслідки людської діяльності (аварії на атомних станціях, випробування ядерної зброї) у вигляді радіоактивних опадів. Вони являють собою пил і краплі атмосферної вологи. Радіоактивні атоми (радіонукліди) осідають у вигляді пилу на ґрунті. Потрапляють вони і в наші будинки, водойми, на шкіру тварин і людей, на листя рослин і т. д. Радіонукліди потрапляють в організм людини і руйнують живі клітини, послаблюють його опірність до хвороб, руйнуючи генетичний апарат.)
11. Що ви знаєте про озонові діри? (Озон - форма кисню. Формула кисню складається з двох атомів, а озону - із трьох. Озон, який утворюється біля поверхні Землі, шкідливий (утворюється при грозі, роботі рентгенівського апарату та ін). Сонячні промені, діючи на оксиди озону, викликають таке небезпечне явище, як фотохімічний зміг. Широке використання фреону призводить до появи озонових дір. Частка озону в деяких місцях озонового екрану зменшується до 50 відсотків. Озонові діри можуть переміщатися. А вперше їх існування встановили у 80-ті роки XX століття. Дірки пропускають надмірний рівень ультрафіолетового випромінювання, що призводить до захворювання на рак шкіри.)
12. Що таке пестициди і нітрати? (Пестициди - це отрутохімікати, які використовуються для захисту рослин від шкідників. Сучасне сільське господарство використовує до 2 мільйонів тонн різного роду отрутохімікатів. Вони забруднюють грунт, воду і повітря. Потрапляють і в організм людини, порушують процеси життєдіяльності (рак, алергія, хвороби нирок, печінки, шлунка). Нітрати - солі азотної кислоти. Використовуються в якості добрив. Азотні добрива підвищують урожайність сільськогосподарських культур. Але їх надлишок відкладається в рослинах про запас і разом з продуктами харчування потрапляє в організм людини. Нітрати допомагають утворенню в організмі нітрозаміну, активного канцерогенної речовини, що викликає ракові захворювання.)
13. Чому так небезпечними є аварії на атомних станціях? (Аварії на атомних станціях - це справжні екологічні катастрофи. Вони завдають шкоди здоров'ю мільйонів людей. При аваріях в повітря потрапляє велика кількість радіоактивних речовин (ізотопи цезію, стронцію - під час чорнобильської аварії). Наслідки таких аварій позначаються багато десятків років. Забруднюється ґрунт, ліс, вода. Відбуваються генетичні зміни в організмах тварин, людей. Імунна система людей і генофонд опиняються під загрозою.)
Вікторина «Охорона природи»
1. Коли виникла ідея створення Червоної книги? (У XX столітті, в кінці 50-х років. Міжнародна Червона книга вперше була видана у 1966 році, Червона книга СРСР-в 1978 році (шість років потому - нове, доповнене видання). Мета Червоної книги - виявлення зникаючих видів організмів, тих, що потребують спеціальних заходів захисту. Існує і Чорна книга для тих видів, які назавжди зникли з лиця Землі.)
2. Назвіть заповідник біля Тихого океану. (Це - Сіхоте-Алінський заповідник з його Уссурійській тайгою. Лісовий масив займає понад 90 відсотків площі заповідника. Тут можна зустріти рідкісні рослини і тварин, які занесені в Червону книгу. На жаль, тайга посилено обживається людиною, що негативно позначається на її мешканцях.)
3. Що ви знаєте про тропічних лісах? (Їх флора і фауна налічує до 3 мільйонів видів, з яких описана лише шоста частина. Вивченням займається більше 4 тисяч вчених. Тропічні ліси є дощовими. Це комора лікувальних препаратів, багатьох хімічних сполук, які володіють великою біологічною активністю. Знищення тропічних лісів негативно позначиться на кліматі, чистоти повітря, водойм і навіть на виготовленні продуктів харчування.)
4. Що ви знаєте про народних традиціях охорони природи? (Такі традиції з'явилися ще в давнину і передавалися з покоління в покоління. У багатьох народів, наприклад, є особливо шановані дерева. Для росіян це - береза. А в давнину слов'яни шанували дуб. Священними оголошувалися цілі гаї. Ще порівняно недавно архангельські і сибірські селяни збиралися на сходи. На цих сходах вони оголошували заборону на вирубку дерев у лісових угіддях протягом декількох років. Заборона називалося заповеданием. Звідси і походить слово «заповідник».)
5. Де знаходиться найбільший заповідник? (Найбільшим заповідником вважається Антарктида. На материку і прилеглому до нього просторі води заборонена будь-яка діяльність людини (відповідно до міжнародних договорів). Незважаючи на товщі льоду, на континенті виявлено майже 800 видів рослин, які змогли пристосуватися до важких і несприятливих умов життя (морози до 70 градусів). Моховинки і антарктична айра - два види квіткових рослин Антарктиди. Рослини, серед них і лишайники, активно розвиваються лише кілька тижнів у році.)
6. Навіщо нам потрібні зоопарки? (Деякі люди вважають, що зоопарк - це в'язниця для тварин. Але якщо дотримуватися всіх правил утримання тварин у неволі, то вони можуть жити в зоопарку довше, ніж на волі. Багато тварин у зоопарку дають потомство. Людина таким чином рятує рідкісних тварин. Так співробітники Московського зоопарку зберегли соболя.)
7. Що таке принцип Ноя? (Принцип Ноя - це назва теорії збереження видів. Критерій цінності - існування самого виду. Це дає йому право на життя. Людина вчиться бачити красиве і дивовижне на планеті. Люди вирішили, що знищення біологічного різноманіття їм невигідно. Населення Землі зростає. І його треба прогодувати. А ще й багато вирішити екологічні проблеми.)
8. Що ви знаєте про пташиний зоопарку? (Він знаходиться на Канарських островах. Його площа понад 20 гектарів. Зоопарк спеціально обладнаний для того, щоб у ньому добре себе почували 300 видів тварин і майже 500 видів рослин. Пташиний зоопарк дуже популярний у туристів.)
9. Розкажіть про заповідник «Асканія-Нова». (Він розташований на Україні (Херсонська область). Площа становить 11 тисяч гектарів; 400 видів рослин, понад 150 видів чагарників, павичі, фазани, орли, папуги і страуси добре себе почувають серед степів. Водна гладь - для чорних лебедів, рожевих фламінго, гусей і качок. На пасовищах можна зустріти кінь Пржевальського та буйвола, верблюда і зебру, козулю та оленя. Вчені працюють над створенням нових порід домашніх тварин.)
10. Що ви знаєте про заповіднику на заході Росії? (Російський заповідник у південній частині брянського лісу охороняє природу (з 1987 року). Площа - 12 тисяч гектарів. Все живе в лісі охороняється законом. У заповіднику багато видів ссавців і риб, майже 200 видів птахів і близько 20 видів плазунів і земноводних. Тут живуть чорні лелеки - почесні члени Червоної книги. Стороннім вхід в заповідник заборонений.)

11. Що таке Дитячий тропічний ліс? (12-річний шведський хлопчик на ім'я Роланд Тиендсуу вирішив зробити спробу порятунку тропічних лісів. Йому дуже хотілося, щоб вони не пропали, поки він виросте. Разом з однокласниками і їх вчителем хлопці стали продавати печиво для місцевих жителів. Справи йшли успішно, і їм вдалося купити 4 гектари тропічного лісу в Південній Америці. Цей ліс був придбаний для заповідника в Коста-Ріці. Інші шведські школярі наслідують їх приклад і викупили ще 7 гектарів. Вдячна керівництво заповідника назвало цю частину лісу «Дитячий ліс назавжди». У хлопців є послідовники в інших державах.)

Немає коментарів:

Дописати коментар